Poddarna som kompletterar din undervisning om arbetsliv och arbetsmiljö

Här har vi samlat några tips på specifika avsnitt från poddar som lyfter arbetsliv – och arbetsmiljöfrågor. Vi tror att de kan komma till användning i din undervisning, som uppgifter inför dina lektioner till exempel. Du hittar också tips på övningar eller material som kan användas i samband med avsnitten.

Ulrich Stoetzer, expert på organisatorisk och social arbetsmiljö på Arbetsmiljöverket pratar om stress i podden Hallå Arbetsmiljö!
Foto: Arbetsmiljöverket

Hallå Arbetsmiljö!
I avsnittet Stress i Arbetsmiljöverkets podd Hallå arbetsmiljö! benar programledaren tillsammans med Ulrich Stoetzer ut begrepp och frågor som i vardagligt tal benämns stress. Förklarar vad organisatorisk och social arbetsmiljö innebär, vad som kan menas med indikatorer och vad återhämtning, systematiskt arbetsmiljöarbete och skyddsombud spelar för roll i arbetet för en hållbar arbetsmiljö. Ulrich är till vardags en av Arbetsmiljöverkets experter på organisatorisk och social arbetsmiljö. Ann – Caroline Kostet arbetar på Arbetsmiljöverket och medverkar också i poddavsnittet och berättar om sin roll att som inspektör.
I Arena Skolinformations material Arbetsmiljö – så funkar det kan eleverna läsa mer om systematiskt arbetsmiljöarbete, Arbetsmiljöverkets roll och praktiskt arbetsmiljöarbete.

Emma Knyckare leder podden Fiberfabriken som skildrar bruksarbetares vardag. Foto: Pappers

Fiberfabriken
Det höll på att sluta riktigt illa för Anna Westerlund på Munksunds bruk i Piteå den där dagen då hon blev instängd i papperstorken på jobbet. Hon klarade sig undan med brännskador och fick ett nytt säkerhetstänk på köpet.
I avsnittet Död och olycka i podden Fiberfabriken besöker Emma Knyckare Munksunds bruk och tittar runt bland farliga maskiner och pratar om risker, förebyggande arbete, skyddsombudets roll och om hur det kommer sig

att folk fortfarande riskerar att dö eller skadas svårt på sitt jobb. Med poddserien vill fackförbundet Pappers skildra bruksarbetarens vardag med allvar och humor. Detta avsnitt kan fungera som komplement när ni arbetar med materialet Arbetsmiljö – så funkar det och kortfilmen Säkerhet på arbetsplatsen.


Arbeta i mindre grupper. Har du själv varit med om någon farlig situation på en arbetsplats eller i skolan? Berätta och reflektera kring hur det slutade och vad det var som fick dig att agera som du gjorde. Diskutera vilka risker ni tror kan uppkomma på er framtida arbetsplats. Gör en lista i varje grupp och följ upp i helklass. Reflektera kring hur de upplevda riskerna kan undvikas eller i alla fall minimeras, samt vad som bör göras om en olycka är framme. 

Moa Samuelsson och Josefin Vetterstrand berättar i podden Jobbfika om deras första erfarenheter av arbetslivet efter gymnasiet. Foto: Prevent

Jobbfika
I avsnittet Jag har börjat jobba i podden Jobbfika berättar 21-åringarna Moa Samuelsson och Josefin Vetterstrand om sina första jobb och erfarenheter av arbetslivet. De pratar bland annat om relationen med kollegor, vad som varit utmanade, introduktion och vad arbetsmiljö betyder för dem. Ett avsnitt som kan komplettera din undervisning om arbetslivet och fungera som underlag inför diskussioner i klassrummet. 
Podden Jobbfika görs av Prevent, en arbetsmiljöorganisation som arbetar på uppdrag av arbetsgivare och fackförbund tillsammans. 

 Intervjua en äldre person om hens första arbete. Frågebatteriet till uppgiften kan du ladda ner direkt här, den hittas också i lärarhandledningen till materialet Arbetslivet – om arbetsmarknaden i Sverige och världen.

Kategorier:
Aktuellt